Keresés...

anyukák egészséges gyorsan kész kismamák meleg étel praktikák recept sütemény zöldség-gyümölcs

Morzsasüti – vendégváró tíz perc alatt

Morzsasüti

Szeretnél egy olyan receptet, amihez garantáltan mindig van otthon alapanyag? Ami édesen és sósan is készíthető, és gyakorlatlanoknak is mindössze tíz perc alatt sütőbe tehető? Figyelj!

A crumble (vagy ahogy mi ismerjük: morzsasüti) egy világhírű angol édesség, melynek lényege, hogy alul csupa gyümölcs, felül pedig ropogós morzsolt tészta. Sósan elkészítve akár főétkezésnek is megállja a helyét, gyümölcsösen pedig kiváló választás a kávé mellé, amelyet akár kismama-barát módon is elkészíthetünk a frenchpress kávéfőzőnkben. Ha pedig vendégek érkeznek, nem is kell tovább gondolkodni a csipegetni valón – le lesznek nyűgözve.

Az alap recept lényege, hogy egy rész cukorhoz egy rész lisztet, és 2 rész hideg vajat adagolunk, és ezt ujjbeggyel darabosra hagyva eloszlatunk. Ezt az arányt a sütőforma ismeretében lehet növelni. Érdemes ezzel kezdeni a süti előkészítését és kis időre hűtőbe tenni, legalább addig, amíg a gyümölcsök készen lesznek. A tésztát megbolondíthatjuk darált dióval vagy mogyoróval, esetleg fahéjjal vagy kakaóporral. Kisgyermekeknek, akár fél éves kortól, a hozzátáplálás idején adható, amennyiben a glutén és a tejtermék korábban nem okozott allergiás tüneteket. Kiváló első születésnapi torta, amit a baba és a meghívott rokonok is hasonló lelkesedéssel fogyaszthatnak.

A tészta összeállítása után foglalkozzunk a gyümölccsel vagy a zöldséggel. A sütőformát minden esetben vajazzuk ki, ez megkönnyíti később a tálalást. Ha az idénygyümölcsre esik a választásunk, mindenképp nyersen tegyük a tészta alá, hogy a saját levében megpárolódva még intenzívebb ízt érjünk el. Kerüljük gyümölcsök közül a sárga- és görögdinnyét, valamint a szőlőt. Néhány példát hozva (a teljesség igénye nélkül) készülhet hagyományosabb almás-fahéjas, csokis-mogyorós, szilvás-fahéjas, epres-csokis, áfonyás, meggyes, vagy boltban vásárolt fagyasztott bogyós gyümölcsből a morzsasüti. Ha fagyasztott, vagy erősen lédús gyümölcsöt használunk, várjuk meg, még kiolvad, és csöpögtessük le, különben elázik a morzsa. A csoki kockák kerülhetnek alulra, vagy a tetejére, de vigyázzunk: a csoki könnyen megég és keserű íze lesz, ez elronthatja az egész munkánkat. Csokis ízt inkább a kakaóporral érjük el! A lédús gyümölcsök sütés közben elvesztik víztartalmukat, így legalább felére csökken a kész süti magassága. Ezt szem előtt tartva halmozzuk a gyümölcsöt a tálba.

A kísérletező háziasszonyoknak is álljon itt néhány érdekesebb párosítás: őszibarack-citromfű, málna-bazsalikom, ananász-banán-gyömbér, mandula-alma, eper-marcipán, barack-túró, alma-mazsola, csoki-körte kakaós morzsával. Az édes sütemények tetejét bolondíthatjuk porcukorral, vanília fagylattal.

Sós recepteknél a tészta alapanyagok természetesen változnak. Ebben az esetben használjunk lisztet zsemlemorzsával, reszelt parmezánnal, sóval, borssal, és 3 evőkanál olívaolajjal, majd dolgozzuk össze, az édes párjával megegyező állagúra. Ezt is tehetjük hűtőbe, ameddig elkészül a zöldség. A sós változatot készíthetjük olaszosan: kockázott paradicsomot, cukkínit, padlizsánt tegyünk a tészta alá. A tésztába akár kerülhet egy kis oregánó is, de ezt a kismamáknak nem javasoljuk! Zöldséges változatban kedvenceinket pároltan javasolt a tészta alá tenni. Tehetünk a zöldségek közé pirított csirkemell-darabokat, gombát, felkockázott sonkát, vagy kecskesajt szeleteket is, így akár ebédre is fogyaszthatjuk.

A sütőt melegítsük elő 180 fokra és a tálat lefedve süssük 20-25 percig. Ezután vegyük le az alufóliát és folytassuk a sütést, hogy szépen megpiruljon a teteje.

Tag
Következő cikk